Dla kogo?
Proces zmian w polskich przepisach prawnych nabiera coraz szybszego tempa. Na przedsiębiorców nakładane są coraz to nowsze obowiązki informacyjne – od 1 stycznia 2019 roku istnieje obowiązek raportowania schematów podatkowych (tzw. „MDR”), zaś od 13 października 2019 roku większość spółek prawa handlowego musi wypełniać obowiązek zgłoszeniowy w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych („CRBR”) – a to wszystko w ramach walki z praniem brudnych pieniędzy i finansowaniem terroryzmu.
Niniejsze szkolenie organizowane jest po to, by przybliżyć Państwu ideę zmian w prawie oraz powody i cele tworzenia nowych obowiązków informacyjnych. Istotne z perspektywy każdego przedsiębiorcy przepisy zostaną omówione od strony praktycznej, ze wskazaniem na wynikające z nich trudności i ryzyka. Nasi prelegenci podzielą się z Państwem pierwszymi doświadczeniami w zakresie dokonywania zgłoszeń Beneficjentów Rzeczywistych i raportowania schematów podatkowych, zwracając szczególną uwagę na zagadnienia budzące wątpliwości, a niewyjaśnione dotychczas przez odpowiednie instytucje państwowe.
Z uwagi na fakt, że wprowadzenie nowych procedur co do zasady ma przyczynić się zapewnieniu zgodności z prawem działalności prowadzonej przez przedsiębiorców, szkolenie adresowane jest do szerokiego grona słuchaczy – zarówno do osób zasiadających w zarządach spółek, wspólników, inwestorów, jak również do pracowników działów operacyjnych, finansowych i księgowych przedsiębiorstw.
W jaki sposób?
Szkolenie prowadzimy w formie wykładów interaktywnych. W celu angażowania uczestników, zachęcamy ich do dyskusji poprzez wymianę doświadczeń oraz analizę konkretnych przypadków. Wykład oparty jest na najnowszych przepisach prawa, interpretacjach urzędowych, a także na orzecznictwie sądowym. Proponowane case study odnoszą się przy tym do doświadczeń prowadzących. Przy omawianiu wprowadzonych zmian, pokazujemy na przykładach ich znaczenie dla przedsiębiorstw i organizacji bieżącej działalności. Wskazujemy na szanse i zagrożenia – pokazujemy bezpieczne rozwiązania.
Cele szkolenia
Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy na temat najnowszych zmian w zakresie obowiązków dotyczących:
- zgłoszenia spółek prawa handlowego do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych („CRBR”);
- raportowania schematów podatkowych („MDR”).
Program szkolenia został ułożony w ten sposób, by wskazać Państwu zarówno podstawy prawne będące źródłem obowiązków informacyjnych w zakresie CRBR i MDR, jak i zapoznać Państwa z całą procedurą dokonywania zgłoszeń, ze szczególnym uwzględnieniem zakresu informacji podlegających zgłoszeniu i raportowaniu oraz konsekwencji niedopełnienia obowiązków informacyjnych w zakreślonych ustawowo terminach.
PROGRAM:
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – praktyczne aspekty dokonywania zgłoszeń
- CRBR – podstawy funkcjonowania
- podstawa prawna i powody utworzenia Rejestru
- definicja Beneficjenta Rzeczywistego
- spółki prawa handlowego podlegające zgłoszeniu
- zakres informacji podlegających zgłoszeniu
- forma zgłoszeń i osoby obowiązane do ich dokonywania
- obowiązek bieżącej aktualizacji danych zgłoszonych do Rejestru
- termin dokonania pierwszego zgłoszenia
- terminy dokonania zgłoszeń aktualizacyjnych
- konsekwencje niedopełnienia obowiązku zgłoszeniowego – karne i finansowe
- Procedura zgłoszenia do Rejestru krok po kroku
- wymagania o charakterze technicznym
- utworzenie zgłoszenia
- informacje o spółce
- informacje o beneficjencie rzeczywistym i reprezentancie spółki
- klauzula odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia
- podpisywanie i wysyłanie zgłoszenia
- zapisywanie zgłoszenia
- korekty dokonanych zgłoszeń
- Możliwości wyszukiwania danych o spółkach i Beneficjentach w Rejestrze
Raportowanie schematów podatkowych – informacje, procedura, narzędzia
- MDR – podstawy funkcjonowania
- podstawy prawne wprowadzenia MDR – unijne i krajowe
- definicje uzgodnienia oraz schematów podatkowych (krajowych i zagranicznych)
- podmioty zobowiązane do raportowania – promotor, korzystający, wspomagający
- zakres informacji podlegających raportowaniu
- forma i osoby obowiązane do raportowania
- termin raportowania – raportowanie bieżące i wstecz
- wewnętrzna procedura MDR w firmie
- raportowanie a tajemnica zawodowa
- konsekwencje niedopełnienia obowiązku raportowania – karne i finansowe
- Procedura raportowania MDR krok po kroku
- wymagania o charakterze technicznym
- utworzenie zgłoszenia
- informacje o zgłaszającym
- informacje o schemacie podatkowym
- klauzula odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia
- podpisywanie i wysyłanie zgłoszenia
- zapisywanie zgłoszenia
- korekty dokonanych zgłoszen
Raportowanie MDR a klauzula obejścia prawa podatkowego