W artykule z dnia 16 stycznia 2020 roku wprowadziliśmy Państwa w tematykę obowiązku dematerializacji akcji ze wskazaniem czynności, jakie należy podjąć w pierwszej kolejności, aby uczynić zadość obowiązkom nałożonym przez znowelizowane przepisy kodeksu spółek handlowych. W drugiej części artykułu pragniemy przeprowadzić Państwa przez gąszcz procedur, które koniecznie należy wykonać jeszcze w pierwszej połowie 2020 roku, przed utworzeniem Rejestru Akcjonariuszy.
Krok 2. – wybierz instytucję finansową, która poprowadzi dla Ciebie rejestr
Po założeniu strony internetowej i obowiązkowym zgłoszeniu jej do KRS-u powinieneś zadbać o sprawy związane już bezpośrednio z rejestrem. Dobra wiadomość jest taka, że nie będziesz prowadził go samodzielnie. Jednakże będziesz musiał wybrać podmiot, który ewidencję dla Ciebie poprowadzi. Rzecz jasna – nie za darmo. Jakie wiążą się z tym wydatki? Tego dokładnie nie wiadomo, jednakże według Ministerstwa Sprawiedliwości podstawowy, roczny koszt związany z rejestrowaniem akcji w depozycie papierów wartościowych szacuje się w przedziale od 4000 do 6000 zł.
Co więcej, nie każda instytucja finansowa będzie mogła wykonywać takie usługi. Na podstawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, taką usługę mogą świadczyć jedynie podmioty kwalifikowane, tj. uprawnione do prowadzenia rachunku papierów wartościowych, a zatem posiadające zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego. Mowa tu zatem m.in. o bankach powierniczych lub domach maklerskich, np. DM Michael/Ström itp.
Wyboru podmiotu będziesz musiał dokonać najpóźniej do 30 czerwca 2020 roku i to w drodze uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. W przypadku zaś zakładania nowej spółki, zadanie to spadnie na założycieli spółki. Gdy już zostanie wyłoniony podmiot, który zajmie się prowadzeniem rejestru, spółka będzie musiała sfinalizować z nim umowę o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy.
Nadto, podkreślić należy, że w przypadku, gdy współpraca z podmiotem prowadzącym ewidencję nie będzie układać się najlepiej i będziesz chciał zakończyć z nim współpracę, to niestety obowiązują niejednolite zasady rozwiązania takiej umowy. Spółka może to uczynić jedynie pod warunkiem zawarcia nowej umowy z inną instytucją posiadającą licencję KNF. Wskazać należy dodatkowo, iż podmiot prowadzący Rejestr Akcjonariuszy może wypowiedzieć umowę jedynie z ważnych powodów, z zachowaniem terminu wypowiedzenia nie krótszego niż 3 miesiące.
Krok 3. – wezwij akcjonariuszy do wydania dokumentów akcji
Po podpisaniu umowy o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy z podmiotem uprawnionym do prowadzenia rachunków papierów wartościowych, Zarząd spółki ma obowiązek pięciokrotnego wezwania akcjonariuszy do złożenia akcji w spółce. Zasadniczo, pierwsze wezwanie powinno nastąpić najpóźniej do 30 czerwca 2020 roku, natomiast ostatnie najdalej do 31 października 2020 roku. Gdy wszystkie akcje w formie papierowej zostaną wydane, do szczęśliwego finału brakuje już tylko wniosku o wpis akcjonariuszy do rejestru. Tego spółka powinna dokonać do końca 2020 roku, bowiem już od Nowego Roku wygaśnie moc obowiązująca dokumentów akcji.
Kary za niedopełnienie obowiązków
W poprzednim artykule wspominaliśmy o sankcjach za naruszenie obowiązku informacyjnego, istniejącego od 1 stycznia 2020 roku, tj. nieprawidłowego prowadzenia strony internetowej albo całkowitego jej braku. Na tym kary przewidziane przez ustawodawcę się nie kończą. Znowelizowane przepisy zakładają bowiem o wiele surowsze kary za złamanie obowiązku wezwania akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji lub niedokonywania ich w sposób przewidziany prawem albo w przypadku niezawarcia umowy o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy lub umowy o rejestrację akcji w depozycie papierów wartościowych. W takim przypadku, naruszenie któregokolwiek z ww. obowiązków podlega karze grzywny w wysokości do 20.000 zł.
Krótka ściąga
W podsumowaniu omawianych zmian, chcemy przedstawić Państwu w pigułce kalendarium czynności, których trzeba dopilnować w drodze do powstania nowego Rejestru Akcjonariuszy.
- Po pierwsze, należy założyć witrynę spółki, na której wygospodarujesz miejsce na komunikację z akcjonariuszami. Jeżeli do tej pory tego nie zrobiłeś, zabierz się za to jak najszybciej. Obowiązek ten bowiem spoczywa na Tobie już od miesiąca.
- Po drugie, wybierz podmiot uprawniony do prowadzenia Rejestru Akcjonariuszy i podpisz z nim umowę. Masz na to czas do 30 czerwca 2020 roku.
- Po trzecie, wezwij akcjonariuszy do zwrotu posiadanych akcji. Pamiętaj, że pierwszego wezwania powinieneś dokonać maksymalnie do 30 czerwca. Ostatniego zaś – do 31 października. Musisz dokonać, aż pięciu wezwań.
- Finalnie, do końca roku 2020 złóż wniosek o wpis akcjonariuszy w nowym rejestrze.