W dniu 29 kwietnia 2020 r. o godzinie 18:00 ruszył nabór wniosków o uzyskanie subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. Tarczy Finansowej. Wnioski mogą być składane przez mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Z informacji opublikowanych na stronie PFR wynika, że już pierwszego dnia funkcjonowania programu, środki wypłacone zostały ponad 1000 przedsiębiorcom, a subwencje przekroczyły kwotę 355 mln złotych.
Bardzo duża grupa przedsiębiorców wciąż ma liczne wątpliwości co do tego, czy spełniają kryteria do uzyskania pożyczki. Liczne problemy sprawia także prawidłowe wypełnienie wniosku o subwencję. W odpowiedzi na pojawiające się pytania, przychodzimy Państwu z pomocą i w kolejnych artykułach na naszym blogu postaramy się wyjaśnić wątpliwości związane z następującymi kwestiami:
- Czy możliwe jest łączenie subwencji z PFR ze wsparciem z Tarczy Antykryzysowej, a także czy na możliwość otrzymania dofinansowania ma wpływ uzyskana wcześniej pomoc de minimis?
- Czy o wsparcie z Tarczy Finansowej mogą ubiegać się przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, spółka cywilna bądź jej wspólnicy? Jak wygląda kwestia subwencji w przypadku podmiotów, które uległy przekształceniu bądź mają ulec przekształceniu w najbliższym czasie?
- Czy zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej bądź postępowanie restrukturyzacyjne/upadłościowe mają wpływ na możliwość ubiegania się o subwencję?
- W jaki sposób ustalić kto jest beneficjentem rzeczywistym subwencji i jak wpływa to na możliwość jej uzyskania?
- Co oznacza warunek niezalegania z zobowiązaniami wobec Urzędu Skarbowego oraz ZUS i w jaki sposób go spełnić?
- Jak prawidłowo ustalić status przedsiębiorcy oraz wysokość przysługującego dofinansowania na podstawie stanu zatrudnienia?
- Co należy wziąć pod uwagę, ustalając powiązania pomiędzy przedsiębiorstwami, starającymi się o subwencję?
- W jaki sposób obliczyć wysokości uzyskiwanych przychodów?
- Jaka jest różnica pomiędzy odwołaniem oraz odrzuceniem wniosku oraz jakie prawa przysługują przedsiębiorcy w zakresie odwołania od decyzji?
- W jaki sposób oceniane będzie spełnienia warunku w postaci utrzymania stanu zatrudnienia?
- Na co można przeznaczyć środki z subwencji?
- W jaki sposób rozliczana jest subwencja? Jaka część uzyskanej pożyczki podlega umorzeniu?
Zachęcamy do śledzenia naszego bloga, co pozwoli Państwu uniknąć błędów przy składaniu wniosku i istotnie zwiększy szanse uzyskania przysługującej subwencji w pełnej wysokości. Koniecznie należy pamiętać, że zgodnie z treścią regulaminu ubiegania się o udział w programie „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm”: Udzielnie Finansowania Programowego następuje zgodnie z kolejnością rozpoznawania wniosków przez PFR, przy czym pierwszeństwo rozpoznania przyznane będzie tym Wnioskom, które będą kompletne i nieobarczone brakami utrudniającymi procedowanie”. Sprawne i prawidłowe wypełnienie wniosku jest tym samym niezbędna dla uzyskania świadczenia, które w istotny sposób powinno wpłynąć na poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorcy w dobie pandemii.