W dniu 12 kwietnia 2012 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę (sygn. akt: III CZP 80/11) uznając, że „Zakład ubezpieczeń zobowiązany jest na żądanie poszkodowanego do wypłaty, w ramach odpowiedzialności z tytułu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu mechanicznego, odszkodowania obejmującego celowe i ekonomicznie uzasadnione koszty nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego pojazdu. Jeżeli ubezpieczyciel wykaże, że prowadzi to do wzrostu wartości pojazdu, odszkodowanie może ulec obniżeniu o kwotę odpowiadającą temu wzrostowi”. W uzasadnieniu uchwały Sąd Najwyższy przyjął, iż stosowanie potrąceń amortyzacyjnych dopuszczalne jest tylko w wyjątkowych sytuacjach, tj. wówczas gdy zamontowanie podczas przywracania do stanu poprzedniego nowych części spowoduje wzrost wartości pojazdu jako całości. W takiej sytuacji odszkodowanie może ulec pomniejszeniu o kwotę wzrostu wartości pojazdu w stosunku do stanu sprzed szkody. Ciężar dowodu w tym zakresie powinien obciążać jednak zakład ubezpieczeń.
Może Cię zainteresować również: