Nowe zasady
Epidemia koronawirusa doprowadziła do wprowadzenia nowych zasad funkcjonowania zarówno społeczeństwa, jak i biznesu. Zasada zachowania dystansu i izolacji wymusiła na tych przedsiębiorstwach i instytucjach, które mogą sobie na to pozwolić pracę zdalną. Biura, w tym także kancelarie prawne, organizują narzędzia i metody pracy na odległość. Podmioty działające w branży prawniczej, jeśli tylko mogą, zmieniają obszary swoich specjalizacji po to, aby w jak najlepszy sposób wesprzeć przedsiębiorców w obliczu zmieniającej się rzeczywistości.
Jak wynika z Raportu „Rola prawników in-house w trakcie trwania pandemii Covid-19” przygotowanego przez DLA Piper we współpracy ze społecznością WIN (What In house lawyers Need), na potrzeby którego przebadano ponad 230 działów prawnych w przedsiębiorstwach, zmiany dotknęły nie tylko kancelarie prawne, ale także prawników pracujących jako in-house. Zmieniły się priorytety działów prawnych w firmach, zmieniły się także stosowane dotychczas z powodzeniem praktyki. Wyzwaniem zarówno dla kancelarii prawnych, jak i dla prawników funkcjonujących w wewnętrznych strukturach przedsiębiorstw, stały się mniejsze zasoby. Część pracowników przebywa bowiem okresowo w izolacji bądź kwarantannie, część opiekuje się dziećmi w czasie zamknięcia szkół. Przy mniejszych zasobach zespoły są pod presją, by realizować nie tylko zadania z zakresu zarządzania ryzykiem, ale także jako strategiczni doradcy biznesowi. Oba te obszary okazują się bowiem kluczowe w czasach niepewności.
Obecnie także w Polsce wiele kancelarii prawnych funkcjonuje zdalnie. Prawnicy i eksperci Kancelarii S&P już od dłuższego czasu pracują w trybie rotacyjnym, a spotkania z klientami ograniczyli do telekonferencji. Aby sprawnie realizować zadania na odległość, bez uszczerbku dla jakości świadczonych usług, niezbędne okazało się wdrożenie szeregu innowacyjnych rozwiązań technologicznych.
Nowe technologie
Szybki czas reakcji na pytania klientów, sprawna wymiana dokumentacji i realizacja projektów – to są w dzisiejszych czasach niezbędne elementy współpracy kancelarii prawnej z klientami. Nie tylko w dobie pandemii, choć ostatnie miesiące pokazały wagę nowych rozwiązań technologicznych. Kancelaria S&P od lat posiada dedykowane oprogramowanie do zarządzania dokumentacją oraz projektami i czasem pracy. Prawnicy i eksperci współpracujący z Kancelarią mają zdalny dostęp do tego oprogramowania – oczywiście z zachowaniem wszelkich wymogów dotyczących bezpieczeństwa informacji i poufności danych. Dedykowany sprzęt i oprogramowanie umożliwiają sprawne przeprowadzenie spotkania z klientem w formie telekonferencji. Kancelaria w dalszym ciągu rozszerza możliwości komunikacji zdalnej z wykorzystaniem technologii VoIP, aby eksperci byli jeszcze bardziej dostępni dla klientów – w dzisiejszych czasach szybka i adekwatna do potrzeb reakcja jest potrzebna bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.
Zobacz w jaki sposób dostosowaliśmy swoją działalność do nowej rzeczywistości
Nowe wyzwania
Trzeba pamiętać, że nie tylko kancelarie zaczynają pracować zdalnie, ale także wiele biznesów przenosi się do sieci. Stwarza to dodatkowe możliwości, ale też wyzwania – również w obszarze prawa. Przykładem może być telemedycyna. Dzisiaj medyczne usługi online wynikają z potrzeby chwili, ale przecież – jeśli sytuacja się ustabilizuje, to z pewnością się upowszechnią. Kolejna kwestia – nowe technologie komunikowania, które pozostaną z nami na stałe. Wielu przedsiębiorców zdążyło przyzwyczaić się do działania online, a inni – będą dopiero poszukiwać nowych rozwiązań technologicznych odpowiadającym ich potrzebom. Powstają nowe technologie, aplikacje, oprogramowanie. To jest szansa dla tych, którzy je rozumieją i będą mogli doradzać zarówno tym, którzy będą je tworzyć jak i tym którzy będą z nich korzystać. Dlatego też Kancelaria S&P zatrudnia ekspertów specjalizujących się w prawie własności intelektualnej, e-commerce, ochronie danych osobowych.
Jak wynika z przywołanego już wcześniej raportu DLA Piper przewiduje się, że długoterminowo prawnicy będą musieli być bliżej biznesu, bliżej rynku i bliżej transakcji gospodarczych. Rynek i gospodarka zmieniają się szybko, przedsiębiorcy reagują na te zmiany, a prawnicy – będą musieli dotrzymać im tempa. Eksperci Kancelarii S&P współpracują z przedsiębiorstwami od lat. Nie tylko uczestniczą w merytorycznych pracach na rzecz klientów, ale pełnią rolę opiekuna klienta: śledzą trendy branżowe, znają specyfikę prowadzonej przez niego działalności i trzymają rękę na pulsie we wszystkich prowadzonych sprawach.
Wyniki ankiet opublikowane w raporcie DLA Piper wskazują jednoznacznie, jakie zmiany powinny zajść w kancelariach prawnych, aby świadczone przez nie usługi odpowiadały potrzebom biznesu: prawnicy muszą stawiać na relacje biznesowe, znajomość rynku i praw nim rządzących, a także na wykorzystanie nowoczesnych technologii w pracy. Podkreślane są także priorytetowe obszary, w jakich prawnicy powinni się specjalizować: compliance, zarządzanie ryzykiem, wsparcie biznesu. Dla Kancelarii S&P nie są to nowe wyzwania – od lat z sukcesem współpracujemy z naszymi klientami w taki właśnie sposób. A teraz w dobie kryzysu, dzięki nowym narzędziom, jesteśmy bliżej naszych klientów niż kiedykolwiek wcześniej.