Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (ustawa Covid) wprowadziła szereg odstępstw dotyczących wykonywania obowiązków podatkowych. Część z tych odstępstw została wprowadzona na czas trwania stanu zagrożenia epidemicznego. Poniżej przedstawiamy listę podatkowych zmian odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.
Zgłaszanie schematów podatkowych
Od 1.08.2023 r. odwieszeniu ulegną terminy zgłaszania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej krajowych schematów podatkowych. Zawieszenie tego obowiązku obowiązuje do 30-go dnia następującego po dniu odwołania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego.
Opłata prolongacyjna
Zwolnienie z opłaty prolongacyjnej w przypadku decyzji o odroczeniu terminu płatności podatku stanowiącego dochód budżetu państwa lub rozłożenia zapłaty podatku na raty, odroczeniu lub rozłożeniu na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę bądź z odsetkami od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, obowiązuje, o ile wniosek został złożony w okresie obowiązywania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego albo w okresie 30 dni po jego odwołaniu, z mocy art. 15za ustawy Covid. Tym samym dla wniosków złożonych począwszy od 1 sierpnia 2023 r. ta ulga już nie ma zastosowania. Analogiczne zmiany obejmą wnioski składane w zakresie składek ZUS (art. 15zb ustawy Covid).
Termin na wydanie interpretacji indywidualnej
Na czas trwania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego organy podatkowe były uprawnione do wydawania interpretacji z zachowaniem przedłużonego, 6-cio miesięcznego terminu. Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego oznacza powrót do 3-miesięcznego terminu na wydanie interpretacji.
Płatności na rachunek spoza „Białej listy”
Na czas trwania stanu zagrożenia epidemicznego przedłużono czas na zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o płatności na rachunek spoza białej listy podatników VAT czynnych, z 7 do 14 dni (art. 15zzn ustawy Covid). Takie zawiadomienie jest niezbędne, aby płatność na rachunek spoza białej listy, stanowiła koszt uzyskania przychodu.
Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego spowoduje powrót do 7-dniowego terminu złożenia zawiadomienia ZAW-NR o dokonaniu płatności na rachunek spoza białej listy.
Certyfikaty rezydencji
Podmioty wypłacające należności kontrahentom zagranicznym niejednokrotnie muszą jako płatnicy pobrać podatek dochodowy za zagranicznego kontrahenta (podatek u źródła). Zastosowanie zwolnienia z poboru podatku u źródła lub preferencyjnej stawki podatku wymaga zwykle spełnienia szeregu warunków, w tym – posiadania certyfikatu rezydencji zagranicznego kontrahenta.
Zgodnie z art. 31ya ustawy Covid, w czasie stanu zagrożenia i stanu epidemii, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy od odwołania tego stanu, płatnicy są uprawnieni do:
- posługiwania się certyfikatami rezydencji zagranicznego podatnika, obejmującymi lata 2019 i 2020, pod warunkiem posiadania przez płatnika oświadczenia podatnika, że dane zawarte w certyfikacie nie uległy zmianie,
- posługiwania się certyfikatem niezawierającym okresu jego ważności:
- takie certyfikaty dla podatku CIT i PIT są ważne przez 12 miesięcy od dnia wydania,
- ustawa Covid pozwalała się nimi posługiwać, jeżeli okres ten upływa w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego,
- potwierdzania miejsce zamieszkania i siedziby podatnika dla celów podatkowych kopią certyfikatu rezydencji – przy czym to rozwiązanie zostało w dniu 1 stycznia 2022 roku na trwale wpisane do ustaw o podatku PIT i podatku CIT, stąd zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego nie ograniczy posługiwania się kopią certyfikatu.
Ceny transferowe
W czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego przepisy art. 31z1–31z3 ustawy Covid przewidywały:
- zwolnienie z obowiązku posiadania oświadczenia podmiotu powiązanego o dokonaniu korekty przy sporządzaniu korekty cen transferowych,
- wyłączenie warunku nieponiesienia straty przez podmiot powiązany, jako przesłanki zwolnienia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych,
- uproszczenie związane z podpisywaniem oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych (przy czym od dnia 1 stycznia 2022 r. stało ono się elementem informacji o cenach transferowych).
Kary umowne w kosztach uzyskania przychodów
Z zasady kary umowne i odszkodowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Jednakże z mocy przepisów ustawy Covid kary i odszkodowania z tytułu
- wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług,
- zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad,
- zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług,
stanowią koszty uzyskania przychodu, jeżeli powstały w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii, ogłoszonym z powodu COVID-19.