Poznań: + 48 61 22 23 997        Warszawa: + 48 22 506 52 42
Sommerrey & Partners Sommerrey & Partners
Zagrożenie epidemiologiczne w świetle prawa pracy – cz. I

Koronawirus. To hasło obiega od tygodni cały świat. Stojąc w obliczu zagrożenia epidemiologicznego rodzą się pytania o prawa i obowiązki pracodawców oraz pracowników. Jakie środki ostrożności powinien zapewnić pracodawca? Czy pracownik może odmówić przyjścia do pracy z powodu zagrożenia zarażeniem? Czy może odmówić podróży służbowej do miejsc, znajdujących się w obszarze podwyższonego ryzyka? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule!

12 marca 2020

Zagrożenie epidemiologiczne w świetle prawa pracy – cz. II

We wczorajszym artykule poświęciliśmy kilka słów w kwestii bezpieczeństwa i higieny w zakładzie pracy w dobie występującego zagrożenia epidemiologicznego. W tej części przedstawimy Państwu działania, które może podjąć pracodawca w celu ograniczenia ryzyka rozprzestrzenienia się wirusa, jak również szczególne uprawnienia przysługujące pracownikowi, znajdującego się w tych niecodziennych okolicznościach.

14 marca 2020

Czego frankowicz może żądać od Banku?

Po początkowym szturmie frankowiczów na Sądy, przyszedł czas pewnego rodzaju „zawieszenia broni”. Wiele osób zastanawia się, w jaki sposób skomponować treść pozwu – co powinno się w nim znaleźć, na co zwrócić uwagę, o czym nie zapomnieć, aż wreszcie z jakimi konsekwencjami musimy się liczyć, formułując określone żądania. W niniejszym artykule pragniemy przybliżyć kwestie roszczeń frankowiczów wobec banków.

15 grudnia 2019

Tarcza Finansowa – w jaki sposób rozliczana jest subwencja i na jakich zasadach można zostać zwolnionym z jej zwrotu?
23 czerwca 2020

Subwencja otrzymywana przez przedsiębiorców z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach Tarczy Finansowej jest co do zasady subwencją zwrotną. Przy spełnieniu określonych wymagań, można liczyć jednak na zwolnienie z obowiązku zwrotu znacznej części uzyskanej kwoty.

Założenia tarczy 4.0 w kwestiach pracowniczych
15 czerwca 2020

W dniu 05 czerwca 2020 r. Sejm przekazał do Senatu ustawę o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19. Choć nazwa ustawy w żaden sposób nie wskazuje na wprowadzenie nowych rozwiązań odnoszących się stricte do prawa pracy, to jednak czekają nas kolejne zmiany także i w tym zakresie. W dzisiejszym artykule odsłaniamy najważniejsze z nich.

Przedłużenie terminów podatkowych
12 czerwca 2020

Trwający stan epidemii SARS-CoV-2 spowodowany chorobą COVID-19 wymusił na ustawodawcy kolejne przesunięcia terminów na dokonywanie wpłat zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od wynagrodzeń pobranych w marcu i kwietniu. Co ważne, analogiczne rozwiązanie zostało przyjęte również w odniesieniu do zaliczek pobranych od podatników w maju. W niniejszym artykule przybliżamy daty, o których płatnicy podatku powinni pamiętać.

Czy zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej bądź postępowanie restrukturyzacyjne/upadłościowe mają wpływ na możliwość ubiegania się o subwencję?
29 maja 2020

Czy możliwe jest łączenie subwencji z PFR ze wsparciem z Tarczy Antykryzysowej, a także czy na możliwość otrzymania dofinansowania ma wpływ uzyskana wcześniej pomoc de minimis?
Czy zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej bądź postępowanie restrukturyzacyjne/upadłościowe mają wpływ na możliwość ubiegania się o subwencję?
Jaką datę prowadzenia działalności należy wpisać we wniosku ?

Tarcza Finansowa a Tarcza Antykryzysowa – czy wsparcie można łączyć? Na co przeznaczyć środki z subwencji?
24 maja 2020

Subwencja z Polskiego Funduszu Rozwoju jest pomocą publiczną, dlatego dla zachowania równowagi na rynku ma ona pewne ograniczenia w zakresie wysokości w jakiej może być przyznana.

Tarcza finansowa PFR: Utrzymanie stanu zatrudnienia przez okres 12 miesięcy w celu umorzenia subwencji
22 maja 2020

Przy rozliczeniu subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju jedną z okoliczności mających wpływ na wysokość jej umorzenia jest utrzymanie zatrudnienia. W przypadku mikro przedsiębiorców utrzymanie zatrudnienia może skutkować umorzeniem, aż 50 % wysokości przyznanej subwencji, natomiast w przypadku MŚP utrzymanie zatrudnienia skutkować może umorzeniem 25 % wysokości przyznanej subwencji.

Co oznacza warunek niezalegania z zobowiązaniami wobec Urzędu Skarbowego oraz ZUS-u i w jaki sposób go spełnić?
20 maja 2020

Jedno z kryteriów, jakie należy spełnić, by ubiegać się o subwencję z Państwowego Funduszu Rozwoju (dalej również „PFR”) polega na niezaleganiu ze składkami ZUS i podatkami na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień złożenia wniosku o subwencję. Błędy systemowe powodują jednak, że pomimo braku zaległości wobec ZUS-u, czy Urzędu Skarbowego, a nawet w przypadku wystąpienia nadpłaty wniosek może zostać odrzucony. Jak się przed tym ustrzec?

Tarcza finansowa PFR – czyli diabeł tkwi w szczegółach
17 maja 2020

W dniu 29 kwietnia 2020 r. o godzinie 18:00 ruszył nabór wniosków o uzyskanie subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. Tarczy Finansowej. Wnioski mogą być składane przez mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Z informacji opublikowanych na stronie PFR wynika, że już pierwszego dnia funkcjonowania programu, środki wypłacone zostały ponad 1000 przedsiębiorcom, a subwencje przekroczyły kwotę 355 mln złotych.

Postępowanie restrukturyzacyjne – receptą na COVID-19?
14 maja 2020

W chwili panującej w Polsce i na świecie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 nie sposób przewidzieć jakie ta sytuacja będzie miała skutki dla gospodarki. Wprowadzana przez Rząd tarcza dla przedsiębiorców jest niewystarczająca i nie gwarantuje zachowania płynności finansowej przedsiębiorcom, gdyż zbytni formalizm może opóźniać przyznanie pomocy, a w wielu przypadkach odroczenie zapłaty długów jest jedynie przesunięciem w czasie poważnych kłopotów.

SPECUSTAWA KORONAWIRUSOWA zniesienie odpowiedzialności karnej za niedopełnienie obowiązków wskutek okoliczności związanych z COVID-19
16 kwietnia 2020

Sytuacja gospodarcza wywołana epidemią koronawirusa może zmuszać urzędników, przedsiębiorców, a także osoby zarządzające spółkami i innymi podmiotami gospodarczymi do podejmowania niepopularnych decyzji biznesowych. Działania takie mogą wiązać się z niekorzystnymi finansowo skutkami, a przez to skutkować pociągnięciem do odpowiedzialności karnej osób zarządzających spółkami, przedsiębiorstwami, czy instytucjami publicznymi.

1 2 3 4 22

Kontakt z ekspertem
×

Jeśli potrzebujesz wsparcia ekspertów, wypełnij poniższy formularz kontaktowy

Zobacz wszystkich ekspertów
pl   en